Virusinfecties bij het konijn

Myxomatose en VHD zijn beide zeer besmettelijke en ernstig verlopende virusinfecties.

Myxomatose

Het Myxomatose virus is vergelijkbaar met het pokkenvirus. Een konijn wordt besmet door direct contact met de ooguitvloeing of wond van een door myxomatose ziek konijn. Of via een insect zoals de konijnenvlo, de vlieg, en de mug dat op een ziek konijn heeft gezeten. De symptomen zijn: oogslijmvliesontsteking, sloom, niet eten, koorts, oogleden zwellen op en kleven dicht door de etter, zwelling van lippen / neus / anus, oren gaan hangen Op den duur gaat het dier in coma en gaat het dood. Het sterft de hongerdood omdat ze geen voedsel kunnen vinden. Er is geen therapie tegen dit virus.Preventief kan het konijn gevaccineerd worden. Dit kan het beste in de vliegenperiode, van april tot en met oktober, gebeuren. De vaccinatie geeft vier maanden bescherming. Ons advies is dus zowel in het voorjaar als in de nazomer te vaccineren. Een konijn moet ouder zijn dan 6 weken om gevaccineerd te kunnen worden. Verder is het belangrijk het hok goed schoon te houden en insecten te bestrijden.

VHS (Viraal Haemorrhagisch Syndroom)

Deze ziekte wordt ook wel Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD) genoemd. Het is een virusziekte waarbij inwendige bloedingen (haemo=bloed) optreden. In alle gevallen met een fatale afloop. Konijnen met VHS krijgen last van bloederige, stinkende diarree en door het aantasten van inwendige organen verliest het konijn ook zijn eetlust. Er treedt benauwdheid en hoge koorts op, het konijn kan gaan tandenknarsen en gaan schreeuwen. In een later stadium krijgt het zieke konijn een schuimige, bloederige neusuitvloeiing. Het dier stikt uiteindelijk door optredende longbloedingen. Deze lijdensweg duurt meestal een paar dagen echter soms sterft het dier al na een paar uur.
Er is geen therapie voor deze ziekte. De ziekte kan voorkomen worden door het konijn één keer per jaar te laten vaccineren.